Los Pipitos - Bouw

Het bouwproject "los pipitos" is afgerond! De nieuwbouw van de regioschool en therapiecentrum, waar 150 kinderen en jongeren met een lichamelijke dan wel verstandelijke handicap, is voltooid. De school staat aan de rand van de wijk Loma Verde, in Puerto Cabezas.

Nederlandse vrijwilligers

Net als in voorgaande jaren heeft Stichting Samenscholen met een groep Nederlandse en lokale vrijwilligers de bouw voltooid. Naast het bouwproject is een team met o.a. fysio- en ergotherapeuten naar Nicaragua geweest om te helpen met het verbeteren van een organisatie die zelfstandig kinderen in het centrum begeleid en opvangt.

Een achterkamertje

De meeste kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking komen in Bilwi het ouderlijk huis letterlijk niet uit. Ze slijten hun dagen in een achterkamertje. Ouders weten vaak niet wat ze aanmoeten met hun gehandicapte kind, hebben meestal geen rolstoel of ander middel waarmee het kind naar buiten kan, en boven alles; Waar moeten ze met hun kind naartoe?

Los Pipitos

Los PipitosDit project is een samenwerking met 'Los Pipitos' in Bilwi, de oudervereniging van kinderen met een beperking. Het is één van de vele lokale vestigingen in Nicaragua van de nationale organisatie onder dezelfde naam. Helaas moet iedere afzonderlijke vestiging zelf voor haar projecten en de bijbehorende financiering zorgen. Na goed overleg hebben wij besloten hen hierbij te helpen.

Persoonlijke begeleiding

De bouw van een regioschool is de eerste stap van véél meer. 'Los Pipitos' in Bilwi wil ervoor zorgen dat ook deze kinderen door middel van begeleiding en onderwijs onderdeel kunnen worden van de sociale en economische activiteiten in de samenleving. In dit nieuwe gebouw wil zij ieder kind afzonderlijk de begeleiding bieden die beantwoordt aan zijn of haar behoeften. Dit betreft scholing, revalidatie of optimalisering van de ontwikkeling.

DFHAF

The David Fellers Healing Art Foundation (DFHAF), een Amerikaanse organisatie, is ook nauw betrokken bij het project. Zij transporteren met regelmaat op maat gemaakte rolstoelen naar Bilwi en doneerde het stuk grond waarop de regioschool gebouwd gaat worden. In de toekomst zullen zij een belangrijke rol spelen met het faciliteren van therapeuten, onderwijzers en therapeutisch materiaal voor de nieuwe school.