Caminante - Kennisoverdracht

Op de bouw op het schoolterrein Caminante, verzorgde het kennisteam cursussen en workshops. Zij Leerden de lokale vrijwilligers hierin basisvaardigheden, om mee te kunnen helpen met de bouw van de school. Maar ook hoe ze de school straks moeten onderhouden. Daarnaast verhoogt het de kans dat ze in de toekomst bij een lokale aannemer aan de slag kunnen. Succesvolle deelname aan cursussen en workshops resulteerde in een certificaat en aanbevelingsbrief vanuit de Stichting.

Wat de dorpelingen precies leren? Het gaat van ‘het vasthouden van een zaag’ tot ‘de theorie achter windverbanden’ tot ‘het uitzetten van een bouwraam’.  Het gaat vooral om wat de lokale bevolking zelf graag wil leren en dus voor hen bruikbaar is. Maar kennisoverdracht is geen eenrichtingsverkeer. Zo kunnen wij nog veel leren over de ‘Nicaraguaanse waterpas’ en is de veelzijdigheid van een ‘machette’ op de bouwplaats duidelijk zichtbaar.

Met het kennisoverdracht project zijn ruim 200 lokale bewoners bereikt, zij volgden allen de basiscursus en hebben deelgenomen aan verdiepende cursussen waarbij ze leerden metselen, stuccen en nog veel meer.

foto gallery volgt nog :)