Bum - Kennisoverdracht

Op de bouwplaats in Bum, zal het kennisoverdracht team cursussen en workshops verzorgen. Zij leren de lokale vrijwilligers hierin basisvaardigheden, om mee te kunnen helpen met de bouw van de school. Maar ook hoe ze de school straks moeten onderhouden. Daarnaast verhoogt het de kans dat ze in de toekomst bij een lokale aannemer aan de slag kunnen. Succesvolle deelname aan cursussen en workshops resulteert namelijk in een certificaat en aanbevelingsbrief vanuit de Stichting.

Wat de dorpelingen precies leren? Het gaat van ‘het vasthouden van een zaag’ tot ‘de theorie achter windverbanden’ tot ‘het uitzetten van een bouwraam’.  Het gaat vooral om wat de lokale bevolking zelf graag wil leren en dus voor hen bruikbaar is. Maar kennisoverdracht is geen eenrichtingsverkeer. Zo kunnen wij nog veel leren over de ‘Nicaraguaanse waterpas’ (Lees: 2 colaflessen en een tuinslang) en is de veelzijdigheid van een ‘machette’ op de bouwplaats duidelijk zichtbaar.

foto gallery volgt nog :)

Impressie kennisoverdracht Bum